søndag den 19. februar 2012

Ferie i kroatien - Sarajevo -> Beograd

Først en undskyldning for titlen, kroatien har ikke været en del af dagens program men når man har en titel må man vel holde sig til den. 

DA jeg ankom til Sarajevo kl 19 lørdag aften havde jeg god til at gå rundt og se på byen by nigth. Den centrale del af Sarajevo består af et større gågade system, vel 2 km langt og 200 meter bredt, fuldt med en masse små gader og gyder. Den ene del er inspireret af tyrkisk byggestil, dvs en masse små butikker, kiosker og cafeer i små ottomanske træhuse, den anden er mere østrigsk inspireret, dvs store stenhuse med butikker mm. Gaderne har fuldt med liv og farver, men i modsætning til kbh/aalborg var der ingen fulde, højtråbende og generelt irriterende mennesker men en masse småsnakkende, smilende og glade bosniere. 

En par skyd fra aftenen.
 En kiosk der solgte frisk frugt.
 En lille butik der solgte tyrkiske lamper, hele butiksvinduet var fuldt op med farverige lamper mm.
 Aftensmad på en lokal cafe, brød fuldt med grillkøb, ostecreme og rå låg kaldet en cevapi. Når stedet og maden er godt nok til Angelina Jolie er det godt nok til mig (Bill Clinton har også spist en Cevapi på samme restaurant) 
 Flere af broer har fået en gang lys.
 Mennesker i den ottomanske bydel.

Efter et par timers gåen rundt, blev det tid til at sove. Heldigvis lå hotellet 20 meter fra midten af centrum :)
 Mest krumrygget person jeg nogensinde har set, hun har faktisk rettet sig lidt op for at se over mod mig...
 Midt i Sarajevo ligger der et flot og meget moderne indkøbscenter
 Og den flotteste McDonalds jeg har set (og det er alligevel en del)
 Gågaden i Sarajevo by day, mennesketom. Fortrød lidt jeg gik tidligt i seng (kl 1) for at stå tidligt op (kl 7) for at se byen i dagslys, byen lever om aftenen.
2100 km på 5 dage, så vidt jeg kan regne ud har jeg siddet længere tid bag rattet end jeg har sovet. Polo'en har klaret opgave formidabelt og den fortjener et velfortrængt bad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar