torsdag den 29. december 2011

Hvorfor?

Hvorfor er det lige jeg sidder i Serbien og hvad er det helt præcist jeg laver ved Grundfos? Spørgsmålet er kommet en del gange, bla. her på bloggen, så nu prøver jeg at svare på spørgsmålet.

Hvorfor?
Et praktikophold er en del af min uddannelse, jeg har valgt at slå 9. og 10. semester sammen, det betyder jeg bruger praktikopholdet til at samle data til min afgangsopgave.

Hvorfor Grundfos Serbien?
GM'en for Grundfos Serbien har rigtig gode erfaringer med studerende fra AAU, opgaven lød rigtig spændende og passende til mine interesser, planen med Grundfos Serbien lød rigtig rigtig spændende, og det er ikke i Danmark!
Grundfos Serbien er det nyeste og mindste produktionsselskab i Grundfos koncernen, planen var oprindeligt at bygge en fabrik i 2009/2010 men hele verdens situationen betød at det blev blev udskudt til senere. I stedet lejede Grundfos sig ind i en fabriksbygning og i 2010 blev Grundfos Serbia grundlagt, i april 2011 blev der så flyttet en produktionsline fra Danmark til Serbien, som blev installeret i den lejet fabriksbygning. Så pt. består Grundfos af en enkelt produktionsline, 45 medarbejder og en lejet bygning. I starten af 2012 begynder så opførelse af Grundfos egen fabrik, første del er en bygning på 25.000 kvm, senere bliver yderligere så 25.000 tilføjet og senere yderligere 25.000 kvm. Den nye fabrik bliver færdig i slutning af 2012 og i løbet af 2013 vil 4-5 produktionsliner blive flyttet til Serbien. På det tidspunkt vil der være 350-400 ansatte. Selv om mit praktikopholdet slutter i april 2011, er der en masse projekter der kører omkring netop den nye fabrik og netop den fremtid som der er for Grundfos Serbia var en af grundene til jeg tog til Serbien. Grundfos Serbien er en vigtig del af Grundfos fremtidige planer.
En vigtig del af forberedelserne er at få indført diverse standarder osv. i organisationen, ISO 9001, ISO 14001 og OHSAS 18001 blev indført på 6 måneder (Hvilket er rekord for et grundfos selskab). Det næste er så at få indført Grundfos Shop Floor Excellence, Grundfos udgave af lean/"Toyota Production System", og det er her jeg kommer ind i billede. Igennem mit studie har jeg arbejdet med lean og skrevet et projekt omkring brugen af lean, så jeg er hevet til Serbien som lean konsulent.

Hvad laver du så?
Deltager i en masse små projekter, det første var at lave et Value Stream Map for produktions inen. Med udgangspunkt i dette er det blevet identificeret nogle problemområder og positioner på line som kan forbedres for at øge effektiviteten, reducere produktionstiden for en pumpe osv. Derudover har jeg været involveret i vores Grundfos Shop Floor Excellence workshop hvor alle medarbejder har prøvet af bruge GSE værktøjerne til at forbedre en fiktiv produktions line. Efter den sidste workshop i onsdag har jeg strikket nogle af billederne sammen til en lille video GSE LEGO GAME.

Hvorfor ikke praktik i Danmark?
Fordi jeg ville prøve noget andet end Danmark og jeg har ikke fortrudt det en eneste gang. Serbien er et fantastisk land!
   

2 kommentarer:

  1. Det lyder spændende Thomas, glæder mig rigtig meget til at komme og besøge dig, og se, hvor og hvad du laver :)

    Nu når jeg skal derned, hvad skal jeg så have med til dig fra Lille DK?
    Læste en artikel forleden i Berlingske(Man bor jo på FRB) at Beograd var balkans svar på barcelona, så nu glæder jeg mig endnu mere til at komme ned og se en rigtig fed by! Og endnu mere til en hyggelig uge med dig og en masse gode oplevelser!

    /Martin

    SvarSlet
  2. Beograd er ikke balkans svar på Barcelona, Beograd er Beograd, en (vid)underlig by midt i et fantastisk land. Dog har Beograd flere ufærdige kirker, så lidt er der tilfældes med Barcelona :)

    Januars udgave af bilmagasinet/bilekspressen og lakridser er ting som jeg vil sætte stor pris på :D

    SvarSlet