tirsdag den 20. december 2011

Update on Serbia

Små dagligdags observationer
- Nødsporet på motorvejen kan bruges til følgende: ambulancer og politibiler, langsomme lastbiler og yugo'er, busstoppested, cykelsti, fortorv, samle passager op, sætte passager af, overhalinger med 130 km/t og selvfølgelig også tilkørselsrampe til motorvejen hvis ens hus ligger ved motorvejen.
- Et par bestående af to dygtige og erfarne ingeniører med lejlighed, bil og børn får mindre udbetalt end "Fattige Carina".      
- Der findes absolut ingen køkultur på motorvejen, det er der tilgengæld i det lokale supermarked hvor man som minimum står i kø i 5-10 minutter.
- 3 ord som beskriver Serbere: høflige, gæstfrie og åbne.
- Guitar, harmonika og klarinet tilsammen bliver til en fantastisk gå-i-byen musik.
- Afvikling af årsafslutning med Grundfos: forret, hovedret, danse, dessert, danse, danse, danse. Det med at sidde ned og snakke er ikke voldsomt brugt.

Lidt forskellige billedere fra de første 2 måneder


 Bojka, kører på denne vej hver morgen.
 Verdens bedste chokolade lagkage??? En af mange tilladelser til at bygge den nye fabrik kom i hus og dette blev selvfølgelige fejret med kage fra den lokale bager.

 Man bliver lidt mistænksom når man ser udvalget af huer...
 Porsche 911 GT2 ved siden af dens åndelige fader.
 Workshop ved Grundfos
Børn i Bojka, havde tidligt fri så jeg gik lidt rundt i byen, som dansker med et større digital kamera får man hurtigt opmærksomhed. 

 Julestemning i USCE shopping center.


 Julefest for børn ansat i produktionen. (note: forsøg på joke, Grundfos bruger selvfølgelige ikke børnearbejde, julefesten var for ansatte med børn og der blev uddelt flotte julegaver til alle børnene)

 Julestemning i Indija hvor den nye Grundfos fabrik bliver bygget.
     

2 kommentarer:

  1. Flotte billeder (og rimelig lækker kage :P)! Fedt at du (også) er 'faldet for' Jussi :) Mig og far har til sammen nok alle hans bøger ;) Det kan være vi skal tage nogle med ned til dig? Det ser jo flot, spændende og anderledes ud dernede! Jeg glæder mig til at opleve Serbien live! Kan man forresten komme med ønsker her på bloggen? I såfald kunne jeg godt tænke mig et indlæg der beskriver dit arbejde lidt mere og måske med nogle billeder fra det daglige arbejde?

    Kærligst Lille søs

    SvarSlet
  2. Jeg købte også bogen på baggrund af din og fars konstante omtale af jussi, derudover har jeg også Alfabethuset til at ligge men først skal jeg lige igennem "Kampen" af Norman Meiler.

    Anderledes er nok det ord der bedst beskriver serbien/beograd, det er i hvert fald det jeg bruger mest :)

    Forslag, ønsker og ideer er altid velkommen, dog forholder jeg mig retten til ikke at efterkomme dem ;)

    SvarSlet