onsdag den 7. december 2011

Beograd?

I dag bliver bloggen en hurtig geografi lektion i beograd og omegn. Beograd består af tre byer, Beograd, Novi Beograd og Zemun. Beograd bydelen er den gamle by og den klart største bydel, inde i centrum minder den lidt om københavn, dvs tæt bebygget, 3-6 etager, meget få moderne bygninger. I forstæderne er der selvfølgelige villaer mm.

Novi Beograd er bygget i 60erne og 70erne og et en byplanlæggers paradis, vejene er store og brede og langt i et kvadratisk mønstre som man kender det fra New York. Alle bygninger er omkranset af græsarealer og træer, bygninger er enten fra 60erne eller 70erne og minder om den bygning jeg bor i eller helt nye glaspalæer bygget inden for de sidste 5-10 år.

Zemun har oprindeligt en by for sig selv, men da man byggede Novi Beograd besluttede man sig også for at indlemme Zemun i Beograd. Zemun består af en masse mindre ejendomme, villaer og lidt større kontobygninger, som er forbundet i et netværk af små og snørklet gader.
 

   
Den grønne cirkel er Beograd "klassik", den røde cirkel er Novi Beograd og den blå er Zemun, som man kan se forbinder Novi Beograd Beograd med Zemun. Den store pil peger på min location pt (min lejlighed) beliggende på grænsen mellem Novi Beograd og Zemun. Den sorte cirkel oppe i venstre højre er Grundfos placering i Novi Pazova, den korteste vej fra min er på 25 km og tager ~40 minutter, den hurtigste vej tager 30 minutter og er på 25 km.  

Nogle facts skrevet via en overskuelig punktform :)
- De største butikker og indkøbs centre i Beograd ligger i Novi Beograd
- Der er to broer der forbinder Beograd med Novi beograd, Branko og Gazela, om morgen og om eftermiddag tager det cirka 15-20 at komme ovre pga kø.
- Novi Beograd består af tre ting, boligblokke, kontorejendomme og butikker. Hvis man vil ud om aften en tager man ind Beograd.
- Medmindre det er sommer! Så er barerne og diskotekerne på flodbådene på Donau åbne, hvilket betyder man har en flere kilometer lang havnefront fyldt med lys, musik og mennesker <:-)

-- Disclaimer --

Navnet på bloggen - stuck in serbia, skal ikke læses negativt. Da de fleste navne er taget på blogspot måtte jeg være lidt kreativ, så jeg lod mig inspirerer af navnet på en rejse blog der hedder Stuck in customs.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar