onsdag den 14. marts 2012

Weekend i rumænien

Da jeg kom hjem fredag aften efter en tur i det lokale træningscenter slog tanken mig "hvad dælen skal du lave i weekenden", efter et par minutters grundig tænkeri kom jeg frem en smuttur til Rumænien sikkert kunne være sjov. Lørdag morgen lagde jeg en hurtig plan over hvad kunne være spændende at se og bookede et hotelværelse, og så gik turen ellers mod Rumænien og tilbage til EU.

Hvad så og oplevede jeg så i Rumænien?

- Der er ingen motorveje og selv hovedvejene minder om små danske landeveje.
- Fandt den dårligste asfaltvej jeg nogensinde har kørt på, 22 km fyldt med mange og dybe huller.
- Den vestlige del af Rumænien er i væsentligere dårligere stand end Serbien.
- Efter solnedgang er der cirka lys i en time og så bliver der mørkt, rigtig mørkt. Der er kun sparsomt med gadebelysning i de større byer og ikke mange huse/lejligheder har lystet tændt.
- Trafikken på de rumænske veje får de serbisk trafikanter til at virke fornuftige og ufarlige.
- I udkanten af de større byer ligger nogle kæmpe fabrikker, som ligner noget fra 30'erne, forladte og forfaldne.
- de mindre byer består små huse i samme stil som i Serbien, de større byer består af betonblokke nogle mere kreative end andre.   


Billeder fra turen

På toppen af et bjerg uden for Anina lå der et gammelt forfaldent hospital, det var forbudt at tage billeder inde på selve området...
 ...sålænge opsynsmand kunne se en, herefter var det tilladt at tage kameraet frem og skyde et par billeder :)

 Neden for bjerget med hospitalet faldt jeg et magisk vandfald.
 Hotellet i Deva hvor jeg overnattet, 22 euro inkl morgenmad. Værelset var koldt selv om radiatoren var skruet helt op, der var meget begrænset mængder af varm vand og morgenmaden var dårlig. 2/10 point herfra.
 Men de havde en norsk udgave af se og hør
 Der er åbenbart to ting der tiltaler mig, gamle fæstninger og bjerge. Begge dele fandt jeg i Deva (hvilket var grunden til jeg tog dertil) turen op af bjerget var meget spændende da jeg valgte en mere alternativ rute end stien, fæstningen var under reparation så den var ikke så spændende tilgengæld fandt et toilet med en fantastisk udsigt.

Næste mål var en 2000 år gammel fæstningen hvor dacianerne nedkæmpede de romerske styrker for 2000 år siden. Desværre var de sidste 4 km hen til fæstningen dækket med sne så jeg måtte gå, efter 2 timer havde jeg tilbagelagt lidt over 2 km da sneen konstant gav efter og min ene fod sank 30-40 cm ned. Så jeg opgav turen og vendte tilbage til bilen
Heldigvis er Rumænien fuldt med gamle slotte/fæstninger så jeg fandt bare et andet :)

I samme by (Hunedoara) lå der flere forladte fabrikker, jeg sneg mig ind på en af dem.
kontor
 åben kontorlandskab
Indgang til fabrik

Det var en helt specielt oplevelse af gå rundt på fabrikken, desværre blev jeg opdaget og smidt ud inden jeg kom ind i de gamle fabrikshaller :(  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar