søndag den 22. april 2012

Påskeferie "final words"

Lettere forsinket kommer her de sidste ord omkring turen til Montenegro, og det bliver ikke voldsomt mange ord da sidste dag var "forholdsvis" tom for oplevelser.

Turen gik fra Cetinje til Bar hvor jeg skulle med toget tilbage til beograd, i stedet for at køre den hurtigste vej tog jeg en mindre omvej omkring Skadar Sø. Den omvej var en fornuftig beslutning, ja det tog noget længere tid at køre men udsigten var fantastisk. Da vejret for 4 dag i træk bød på massere af regn, og jeg var godt træt af stå i regnen og tag billeder er der ikke mange billeder fra den tur. De sidste timer inden jeg skulle med toget brugte jeg i Novi Bar, hvor der virkelig ikke er meget at se (i modsætning til Stari Bar). Mit byd er at en jugoslavisk planlægger kom frem til den konklusion at Jugoslavien skulle have en havn i Montenegro, herefter tegnene han et kvadratisk vejnet og besluttede der skulle ligge en del betonklumper i felterne. Og sådan blev Novi Bar til.

Den flod der bliver til Skadar Sø, omvejene gik både lands floden og oppe i bakkerne
 Fin lille bro midt i en fin lille by.
 sammen by, meget hyggelig
 Floden set lidt fra oven
 Banegården i Novi Bar
 Da jeg tog aftentoget til Beograd var der sovekupe. Min seng var den øverste.
Tog en lille time inden jeg fik helt tidlig til den anordning der holdte min seng oppe.

Efter en 13 timers køretur hvor jeg fik noget søvn ankom jeg til Beograd, her kunne jeg hente min nye bil. Audi A1 1,2 turbo, lækker slæde.

søndag den 15. april 2012

Påskeferie "in the clouds"

Planen for dagen var nogenlunde overskuelig, kør fra Kotor til Cetinje. På vejen mellem de to byer ligger Lovcen national park og det der skulle være Montenegro's bedste udsigt. Problemet var dog det dårlige vejr, da vejen til udsigten og Cetinje går op over et bjerg betød det også jeg skulle op i de regn skyer der hang over Kotor bugt.
Kotor ligger i 1 meter over hav niveau, cirklen der markere udsigtspunkt i 1650 meter og Cetinje omkring 700 meter. Planen var at følge den røde streg til udsigtspunktet og så kører videre til Cetinje, men udover sigtbarheden faldt til max 10 meter begyndte der også at ligge sne på vejen. Så jeg afbrød missionen og kørte en anden vej til Cetinje. Det betød så jeg havde lidt mere tid i Cetinje end forventet, hvilket blev brugt på at se nogle af museer. Cetinje er Montenegros gamle hovedstad, i 1910 blev byen forfremmet til hovedstad, en rolle den beholdt til... aner det ikke... tjek wikipedia :)

Anyway, da museer åbenbart ikke lige er mig brugt jeg i stedet til køre lidt rundt i bjergene omkring Cetinje. Da vejr klarede op senere på dagen forsøgt jeg endnu en gang at komme op på toppen, endnu engang blev jeg stoppet af sne :(
 Et sidste blik ud over kotor bugt inden jeg forsvandt ind i en sky.
 En lille by imellem kotor og cetinje...
 På vej ned fra lovcen til cetinje
 Gågaden i cetinje, mennesketom. Her til aften var der dog en del flere mennesker i selv samme gade.
 Cetinje set oppe fra
 Mere cetinje set oppe fra
 Bjergvej, vejen ligger langs bjergsiden fra det niveau jeg tog billedet til der hvor lastbilen holder.
 Igen Cetinje set fra oven
Fra oven og om natten.

Meget dårligt kan siges om regnvejr, men det giver altså en dejlig dramatisk himmel når man tager billeder.

lørdag den 14. april 2012

Påskeferie "Bay of Kotor"

I dag stod den på rundtur i Kotor bugt, jeg har forsøgt at lave en 3d illustation :)
Fra hotel fik turen til Perash (marketet 1) og så videre til Herveg Novi (markeret 2) og så et random place (markeret 3), så til kotor (markeret kotor) og så tilbage til hotellet. Der ser ud af meget men var ikke mere end cirka 100 km ialt, tingene ligger voldsomt tæt her i montenegro.

Desværre er vejret ikke voldsomt godt, det regnede stortset hele formiddagen og der kom et par enkelte regnskyld i løbet af eftermiddagen og her til aften. Men det er der jo ikke noget at gøre ved...

Det "dårlig" vejr betyder at de tunge regnskyer ligger et låg på kotor bugt.
Perash, en af mange små byer der ligger i bugten. De fleste i nogenlunde samme stil og med vejen helt ud til vandet.
GPS'en som fuldt jeg bilen mente jeg skulle denne vej, udover de parkeret biler var der også følgende problemer: Der stod 2 beton pæle foran bilerne og stoppede alle biler og på den anden side af beton pælende var det gågade.
 Herceg Novi.
 Herceg Novi havn.
 Random place, kørte lidt rundt på må og få og faldt så over denne lille bebyggelse.
 Dejlig tæt på vandet.
 Nok ikke det dårligste sted at sidde og nyde morgenmad, middagsmad, aftensmad eller et hvilket som helst andet måltid.
 forfalden kirke jeg faldt over på turen til kotor fra random place
 I Kotor ligger der et par forladte hoteller, jeg kunne ikke komme ind men nogle steder var der plads til at stikke hånd og kamera ind igennem et vindue og tage et billede.
 Hånd rundt om træplade som sat i istedet for et smadret vindue, fik det her billede.
Kotor set fra havnen foran hotellet.

Påskeferie

Dagen startede med en fantastisk morgenmad, omelet lavede af æg fra egne høns, fuldt med skinke fra familiens gård, hjemmelavet montenegriansk ost og hjemmebagt montenegriansk brød. En perfekt måde at starte dagen og det bedste morgenmåltid jeg har fået på noget hotel her på balkan.

Efter en solid morgenmad gik turen videre med tog til bar, endnu engang overrasker de montenegrianske statsbaner, toget ankommer præcis kl 9.50 og afsted mod bar det går.

En del af grunden til at jeg tog toget var at udsigten skulle være fantastisk, bedøm selv.
 et sidste blik på Kolasin, først var jeg lidt usikker på hvorfor jeg skulle bruge en dag/overnatning der da der ikke var noget at se. Men det var meget sjovt at opleve en lille montenegriansk bjerglandsby.
 Udsigten fra toget
 Verdens højest beliggende jernbanebro
 mere udsigt

I Bar havde jeg lejet en bil, som stod klar da jeg ankom.
Renault megane 2012, 11 dage gammel med 440 km på klokken. Køre ganske udmærket og har noget mere lejetøj end polo'en hjemme i beogad, bla. cruise control og  speed limiter.

I bar skulle jeg selvfølgelig se "stari bar" eller på dansk gamle bar
 Stari Bar er en fæstning :) beliggende en stykke oppe i bjergene, det meste er ruiner med undtagelse af de vigtigste ting: en kirke, et par tårne mm.
Noget af udsigten fra Stari Bar.

Næste stop var Sveti Stefan, billedet forklare hvorfor
Byen blev købt for en del år siden af en investor som omdannede stedet til et hotel kompleks. Det betød desværre at der var adgang forbudt for ikke gæster.

Efter et kort stop i Sveti Stefan gik turen videre mod kotor og mit hotel for de næste par dage.
 Kotor har selvfølgelig også en gammel bydel indhegnet af store mure
Bydelen minder lidt om Dubrovnik, bare i knap så god stand og med lidt mere "råhed" i forhold til Dubrovnik
 Muren rundt om kotor signer sig op af bjergene, på vej op mødte jeg bla. disse to arbejdsæsler, så vidt jeg kan regne ud bliver de brugt til at slæbe byggemateriale op til toppen til små reperatationer af muren.
udsigten fra toppen...

torsdag den 12. april 2012

fodbold og påskeferie

Samme med en kollega tog jeg til lokal derby, Partizan mod Røde Stjerne. Kampen bliver anset som verdens femte mest prestigefylte/intense lokal opgør. Partizan har sat sig solidt på liga'en og vinder den, men det her fra en pokal semifinale. Røde Stjerne vandtden første kamp 2-0, så denne kamp på partizans hjemmebane skulle partizan vinde for at komme i finalen. Kampen kort: Partizan var det spilstyrende hold, mens Røde Stjerne fik deres største chancer på kontra'er. Da Partizan ikke kunne udnytte spilovertaget og Røde stjerne scorede to gange på kontra'er, endte kampen med en 2-0 sejr til Røde Stjerne der derved er i pokalfinalen.
Men kampen var kun en del af oplevelse, de 20-25.000 tilskuere var den anden del. Under hele kampen skabte de en fantastisk stemming, hvor de fra hver deres endetribune udkæmpede et slag om rummet over banen. Selvfølgelige var der massere af politi til stede, historisk har der været store slagsmål og ballade før og efter kampen. Det serbiske politi har derfor udkommaderet en masse betjente til kampene, og det har virket. Selvfølgelig sker der lidt, men det er trods alt svært at holde folk der bor i samme by fuldstændig adskilt.
 Politiet var selvfølgelig på plads, til at starte med stod de mere tilbage trukket. Men efter en gruppe fans hoppede over hegnet og væltede de vandbeholdere som brandmændene skulle bruge til at slukke romerlys mm. gik de tættere på.
 Fantastisk "tifo" af røde stjerne fans lavet med glimmer flag. Der er tre flag, yderst til venstre er det det serbiske, i midten røde stjerne flaget og til højre er det beograds flag.
 På vejen hjem med bussen fik jeg en bonus oplevelse, bussen var pakket med partizan fans. Da vi kom fordi nogle røde stjerne fans gik de lidt amok og smadrede en par ruder og lavede et par huller i loftet af busen
  bussen udefra.

Påske bliver brugt på en tur til montenegro. Første del er selve det at komme til montenegro, jeg har denne gang valgt at bruge tog istedet for polo'en

cirka således går en samtale når jeg har fortalt det til kollega'er

"So what are you doing for easter?"
"I'm going to montenegro."
"Oh, it's beatifull, are you going by car or taking the plane?"
"I'm taking the train."
et af følgende svar:
- Uh, that is going to be interesting...
- hmmm, are you sure?
- You are very adventourus (kigger skeptisk på mig)
- hehehe, you are crazy...
- ohhhhh (store øjne)

Men afsted med tog kom jeg. Ud fra det jeg havde hørt om toget, blev jeg positivt overrasket. Komforten er på niveau med et dansk IC3 tog, der er godt med plads til ens skuldre (i modsætning til IC3) og der er okay med benplads.
Og så er det meget hyggeligt at køre med tog i serbien, fra de forskellige kupeer og gangen kan man høre folk snakke sammen. Der er en super afslappet stemning og folk smiler og siger "dobro dan" til alle og en del snakker også engelsk :) Toget skulle også være notorisk forsinket, turen fra beograd til kolasin som er mit første stop skulle tage 9 timer men tager normalt 10-15 timer. Vi ankom dog til tiden, 5 minutter forsinket.

stemningsbilleder fra toget, beklager kvaliteten men der er ikke nogle steder hvor man ikke kan fotografere igennem en meget beskidt rude... :(

Ikke nat, bare igennem en af rigtig mange tunneller.

I morgen går turen videre til Bar, hvor min lejebil står og venter og så går turen ellers langs kysten forbi Sveti Stefan og Budva til Kotor og "bay of kotor".