mandag den 9. april 2012

Macedonia

Jeg er desværre ved at løbe tør for weekender her i denne fantastiske del af Europa, denne weekend blev brugt på endnu en oplevelsesrig tur, denne gang til Skopje.

Turen opsummeret i punktform:
- Det tog 6½ time at køre de 440 km fra beograd til Skopje pga flere dårlige beslutninger af undertegnet.
       - Jeg valgte at køre via landevejen fordi motorvejen er så kedelig...
       - Jeg mødte det serbiske politi :(
       - Efter et par timer på landevejen fandt jeg tilbage til motorvejen og fik noget mere tempo på.
       - Indtil jeg kom til Nis, herfra står den på 100 km landevej til Skopje. Og når man bliver fanget bagved en lastbil her kører man ikke de 100-110 som er landevejstempo men 60-80.
       - Google maps mente mit hotel lå i centrum af Skopje, det gjorde det ikke helt
- Jeg har bestukket en embedsmand ;)
- Makedonien er sindssyg flot.
- Skopje er en dejlig by. Centrum består af en masse store fine huse, boulevarder, pladser osv. lidt uden for centrum ligger den gamle bazar, som er små gader, små cafeer, små butikker og en stort marked.
- 20 minutters kørsel fra Skopje centrum finder man fantastisk natur og views over både Skopje og Makedonien.
- Skopje er fyldt med statuer, både store, små og grotest store. De er overalt og mange af dem er meget finurlige. 
- Trafikken i Skopje er tosset, endnu værre end Rumænien  
- Lørdag var der 23 grader og søndag 20, en del bedre end de 10 grader i beograd.
- Makedonien har verdens flotteste flag.
- Det tog knap 5 timer at køre hjem til beograd, hold kæft motorvejskørsels er kedeligt.

and of course, the pictures :)
 Mit hotel, værelset lå på øverste etage og er nummer 5 fra højre
 Et af mange hotelværelse jeg har set på balkan.
 Park i i udkanten af skopje centrum
 Den gamle bazar.
 20 minutter fra centrum ligger matka kløften, ved brug af en dæmning er der skabt en sø...
 som man kan gå langs, fantastisk gå tur.
 Nu var det jo dansk påske så lidt påskestemning skulle der være. Korset står på et af bjergene som omringer Skopje
 På vej op (og ned) fra korset kommer jeg forbi en rasteplads hvor der var en okay udsigt over skopje.
 Hvad jeg ikke gør for at tage et billede....
 udsigt fra hotelværeslse 1
 udsigt fra hotelværelse 2

Hotellet havde desuden er fantastisk morgenmadsbuffet, uhhh det var godt.

En af mange sjove statuer i skopje

Nu står der så på tre arbejdsdage og så er der påskeferie hvor turen går fem dage til Montenegro.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar