lørdag den 14. april 2012

Påskeferie

Dagen startede med en fantastisk morgenmad, omelet lavede af æg fra egne høns, fuldt med skinke fra familiens gård, hjemmelavet montenegriansk ost og hjemmebagt montenegriansk brød. En perfekt måde at starte dagen og det bedste morgenmåltid jeg har fået på noget hotel her på balkan.

Efter en solid morgenmad gik turen videre med tog til bar, endnu engang overrasker de montenegrianske statsbaner, toget ankommer præcis kl 9.50 og afsted mod bar det går.

En del af grunden til at jeg tog toget var at udsigten skulle være fantastisk, bedøm selv.
 et sidste blik på Kolasin, først var jeg lidt usikker på hvorfor jeg skulle bruge en dag/overnatning der da der ikke var noget at se. Men det var meget sjovt at opleve en lille montenegriansk bjerglandsby.
 Udsigten fra toget
 Verdens højest beliggende jernbanebro
 mere udsigt

I Bar havde jeg lejet en bil, som stod klar da jeg ankom.
Renault megane 2012, 11 dage gammel med 440 km på klokken. Køre ganske udmærket og har noget mere lejetøj end polo'en hjemme i beogad, bla. cruise control og  speed limiter.

I bar skulle jeg selvfølgelig se "stari bar" eller på dansk gamle bar
 Stari Bar er en fæstning :) beliggende en stykke oppe i bjergene, det meste er ruiner med undtagelse af de vigtigste ting: en kirke, et par tårne mm. 
Noget af udsigten fra Stari Bar.

Næste stop var Sveti Stefan, billedet forklare hvorfor
Byen blev købt for en del år siden af en investor som omdannede stedet til et hotel kompleks. Det betød desværre at der var adgang forbudt for ikke gæster.

Efter et kort stop i Sveti Stefan gik turen videre mod kotor og mit hotel for de næste par dage.
 Kotor har selvfølgelig også en gammel bydel indhegnet af store mure
Bydelen minder lidt om Dubrovnik, bare i knap så god stand og med lidt mere "råhed" i forhold til Dubrovnik
 Muren rundt om kotor signer sig op af bjergene, på vej op mødte jeg bla. disse to arbejdsæsler, så vidt jeg kan regne ud bliver de brugt til at slæbe byggemateriale op til toppen til små reperatationer af muren.
udsigten fra toppen...
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar